Ideer til større skriftlige opgaver om Holberg
Oplysningstidens kvindesyn
Redegør for kvindernes forhold i 1700-tallet.
Undersøg, hvilket syn på kvinder der kommer til udtryk i afsnittet om Jeanne d’Arc i Ludvig Holbergs Heltindehistorier (1745) [EJ MODERNISERET].
Diskutér, hvordan Holbergs opfattelse står i forhold til oplysningstidens idealer.
Oplysning og demokrati
- Redegør for styreformen i Danmark og England (eller Frankrig) i 1700-tallet.
- Undersøg, hvordan Holberg forholder sig til enevælden.
- Diskutér, om oplysningstidens ideer kan ses som forudsætning for udviklingen af det moderne demokrati.
Oplysningstiden og landet
Redegør for bøndernes forhold i 1700-tallet.
Lav en analyse og fortolkning af Holbergs komedie Jeppe på Bjerget.
På baggrund af redegørelsen og analysen ønskes en diskussion af, om komedien kan opfattes som en kritik af fæstebøndernes vilkår i samtiden.
Diskutér eventuelt i forlængelse heraf årsagerne til de store landboreformer.
Engelsk og dansk – SRP
Gullivers rejser og Niels Klim
Redegør for hovedtræk ved oplysningstiden.
Lav en sammenlignende analyse og fortolkning af Swifts Gullivers rejser og Holbergs Niels Klim.
Diskutér med udgangspunkt i romanerne ligheder og forskelle i forhold til, hvordan oplysningstiden kommer til udtryk i Danmark og England.
Engelsk og dansk – SRP
Ægteskab og oplysning
Redegør for kvindernes forhold i 1700-tallet.
Foretag en sammenlignende analyse af Holbergs Zille Hansdatters Gynaicologia eller Forsvarsskrift for kvindekønnet (1722) (inddrag eventuelt Forberedelse til dobbeltportrættet Zenobia og Catharina Alexiewna i Heltehistorier (1739)) og Wollstonecrafts A Vindication of the Rights of Women 1792 (da: Forsvar for kvinders rettigheder) med særlig opmærksomhed på opfattelsen af ægteskabet.
Sæt teksterne i forhold til oplysningstiden.
Perspektivér eventuelt til ligestillingsudfordringerne i dag.
Religion
Holberg og religionen
Redegør for religionens plads i samfundet i 1700-tallet.
Undersøg, hvordan Holberg forholder sig til religionen.
Diskutér, i hvilken udstrækning Holberg bryder med sin tid.
Styreformer
Niels Klim og styreformerne
Redegør kort for enevældens historie.
Undersøg kritikken af enevælden, der voksede frem i 1700-tallet. Inddrag i denne sammenhæng Molesworth og Montesquieu.
Lav en analyse og fortolkning af et uddrag af romanen Niels Klim.
Hvordan forholder Holberg sig til diskussionen om de rigtige styreformer?
Hvordan svarer Holberg på den kritik, som enevælden bliver stillet over for hos Molesworth og Montesquieu?
De fremmede
Holberg og Grønland
Redegør kort for Grønlands historie i 1700-tallet.
Undersøg i forlængelse heraf, hvordan Danmarks forhold til Grønland var i 1700-tallet.
Undersøg, hvordan Holberg taler om de fremmede. Overvej i denne sammenhæng, hvordan disse betragtninger relaterer sig til forhold i Holbergs samtid.
Perspektivér til diskussionen om indvandrere og 'de fremmede' i dag.
Sprog
Komedien og oplysningstiden
Redegør kort for de grundlæggende ideer i Oplysningstiden. (Alternativt: Redegør for hovedtræk i samfundsudviklingen i Oplysningstiden).
Lav en analyse og fortolkning af Holbergs Erasmus Montanus og/eller Jean de France med særlig opmærksomhed på, hvordan sproget bruges.
Diskutér, hvordan komedien fungerer som svar på udfordringer, som man stod over for på det tidspunkt, hvor komedien blev førsteopført.
Perspektivér til nutiden.
Matematik og dansk – SRP
Holberg og sandhedsbegrebet
Diskutér det matematiske sandhedsbegreb med udgangspunkt i grundlagskrisen omkring år 1900.
Inddrag boolesk matematik, og vis udvalgte sætninger. Undervejs skal du redegøre for matematiske bevistyper.
Analysér og fortolk Holbergs Erasmus Montanus med særlig opmærksomhed på argumentationsformerne i værket.
Med udgangspunkt i diskussionen og analysen skal du placere og diskutere værket i forhold til sandhedsbegrebet.
Matematik og dansk – SRP
Holberg og syllogismer
Giv en redegørelse for matematisk udsagnslogik og for matematiske slutningsregler.
Gør rede for syllogismebegrebet, og vis, hvordan man ved hjælp af Venn-diagrammer finder ud af gyldigheden af en syllogisme.
Gør rede for begrebet sproghandlinger.
Giv en analyse og fortolkning af Holbergs Erasmus Montanus med fokus på anvendelsen af logisk argumentation og sproghandlinger. Forklar i lyset af ovenstående, hvorfor det går galt for Erasmus.
Diskutér med udgangspunkt i undersøgelserne af sproghandlinger og argumentation, om Erasmus Montanus er en komedie eller tragedie.
Overvej i øvrigt, hvad det var i samtiden, der gjorde, at Holberg skrev komedien.
Græsk – dansk – SRP
Homers Odysseen og Ludvig Holbergs Ulysses von Ithacia
Der ønskes en kort præsentation af Odysseus som helteskikkelse i Homers Odysseen med særligt henblik på en analyse og fortolkning af de to nævnte passager fra Homers Odysseen (9. sang vers 12-37 og vers 502-535).
I forlængelse heraf skal du give en analyse og fortolkning af Holbergs Ulysses von Ithacia med fokus på persongalleriet. Inddrag begreberne klassicisme og oplysning i analysen.
Diskutér vor tids syn på helte.