Kløgt frem for køn
Igennem sit store forfatterskab behandlede Holberg forholdet mellem kønnene i forskellige sammenhænge og på forskellig vis. I de vittige såvel som i de alvorlige værker argumenterede Holberg for ligestilling mellem kønnene. Vi ser det i Natur- og folkeretten, i skæmtedigtene, i komedierne, i de historiske værker, i Helte- og Heltindehistorierne, i Niels Klim og i epistlerne.
I den rationelle Holbergs øjne var det tåbeligt, at halvdelen af menneskehedens intelligens gik tabt, når kvinderne ikke blev taget i betragtning ved besættelse af embeder. I Natur- og folkeretten kom han med et fornuftsbaseret svar på sagen, mens han i Niels Klim argumenterede ved hjælp af satiren. Her udfordrede han synet på kvinderne ved at vende kønsrollerne på hovedet. I komedierne fungerer kvinderne og især de kvindelige tjenestefolk som dem, der gennem klogskab og frækhed får konflikterne løst.
Når kvinderne ofte er dem, der handler og løser konflikter, demonstrerer det ifølge Holberg, at de ikke står tilbage i forhold til mændene. Måske står kvinderne ligefrem friere end mændene. Mændene er ofte bundet af deres uddannelse eller den funktion, de har i offentligheden, mens kvinderne og især tjenestekvinderne har større mulighed for at handle ud fra deres fornuft.
Holbergs inkluderende kvindesyn var et særsyn i samtiden. I tiden umiddelbart efter hans død og under romantikken var opmærksomheden på denne del af forfatterskabet ikke stor. Men med det moderne gennembrud (1870-1890) kom der for alvor fokus på forholdet mellem kønnene, og her kunne Holberg trækkes frem som væsentlig foregangsmand for kvindesagen. Lige siden er Holbergs kønssyn blevet fremhævet i ligestillingsdebatten. Ofte kan man være i tvivl om Holbergs holdninger, men hans kvindesyn er konsekvent igennem hele forfatterskabet. Antallet af henvisninger til ligestillingssagen på tværs af genrerne er så stort, at enhver tvivl om hans syn på kvinder må fordufte.
I 1739 udgav Holberg sine Heltehistorier, hvor han opstillede flere sammenlignende portrætter af berømte historiske personligheder. Hovedparten var mænd, for kun et par kvinder havde sneget sig ind i værket. Forud for hvert dobbeltportræt gav Holberg en generel refleksion over et væsentligt emne. Værket blev i 1745 fulgt op af endnu en samling dobbeltportrætter, men denne gang kun med kvindeportrætter, der bar titlen Heltindehistorier.
Et af dobbeltportrætterne fra Heltehistorier var sammenstillingen af Palmyras dronning Zenobia (herskede 267-272) og den russiske zarina Katarina 1. (herskede 1725-1727). Her sammenfattede Holberg sin opfattelse af forholdet mellem kønnene. Han indledte dobbeltportrættet med at sige, at ud fra fornuften bør den enkelte gøre det, som evnerne bedst rækker til. Holberg undrede sig over, at den ene halvdel af menneskeheden var udelukket fra vigtige opgaver, og han prøvede at forstå hvorfor.
For det første pegede han på fysikken, men argumenterede derefter for, at mandens stærke krop lige så vel kunne ses som udtryk for, at manden var særligt egnet til hårdt fysisk arbejde.
For det andet pegede han på, at kvinder er uarbejdsdygtige i forbindelse med barnefødsler, men argumenterede for, at hun højst er uarbejdsdygtig i seks uger om året. Eller med Holbergs ord: ”saa følger dog deraf intet andet, end at hun bliver udi 6 Uger om Aaret ubeqvem til Forretninger, da derimod mangen Mand, som intet Hoved har, er ubeqvem det heele Aar igiennem” (Heltehistorier, Tomus II, s. 116).
For det tredje mente Holberg, at kvindens skrøbelige væremåde skyldtes opdragelsen og ikke naturen.
For det fjerde afviste han andre tåbelige og urimelige argumenter og henviste til Zille Hansdatter. Zille Hansdatter var ifølge Holbergs Skæmtedigte forfatter til et digt, som argumenterede for, at kvinder burde have samme muligheder som mændene. Den indledende refleksion til dobbeltportrættet og et uddrag af skæmtedigtet kan læses i linket nedenfor i dette tema