Maskerader i Danmark
Maskeraden er vigtig for at forstå Holbergs forfatterskab. Den er også central for at forstå Holbergtiden. Og måske kan maskeraden gøre os klogere på vores egen tid.
Frederik 4. blev på sine Italiensrejser 1692-1693 og 1708-1709 begejstret for de storslåede maskerader, han så i Venedig. I 1701 afholdt han maskerade i København, og alle indbudte skulle møde udklædte som tyrkere, russere, polakker eller persere. Efter sin anden rejse til Italien afholdt han maskerader på slottet hver onsdag. Nu var maskeraderne ikke længere et eksklusivt hoffænomen, men var åbne for offentligheden, så det bedre borgerskab også fik adgang til løjerne. Helt op til 4.000 mennesker deltog.
Ideen om offentlige maskerader var dog ikke helt uproblematisk i samtiden, og i flere omgange kom der kortvarige forbud mod maskerader i byen. I 1711 under den store pestepidemi mente man, at smitten kunne sidde i tøjet, og følgelig kom der et forbud, mens pesten varede. I 1712 kom der et reskript (forordning), der søgte at indskrænke usømmeligheden i forbindelse med maskeraderne. Trods frygten for sygdom og synd spredte maskeraderne sig uden for hoffet, og teatret i Lille Grønnegade, der var i konstante pengeproblemer, forsøgte at tjene penge ved at arrangere maskerader.
Modstanden mod maskeraderne voksede dog, og allerede i 1724 blev de forbudt af kongen. Officielt var begrundelsen, at der foregik ukontrollabelt hasardspil og anden usømmelighed. Stærkt medvirkende til forbuddet var givetvis også den pietistiske kristendom, som langsomt, men sikkert vandt frem allerede i årene før Christian 6.s tronbestigelse i 1730. Efter tronbestigelsen udfoldede han sammen med sin dronning, Sophie Magdalene, ideerne i fuldt flor. Der var tale om en inderliggjort kristendom, der kæmpede mod enhver form for synd.
En af Holbergs mest berømte komedier hedder Maskerade og blev førsteopført ganske kort efter, at maskeraderne var blevet forbudt i København. Teatret led økonomisk på grund af forbuddet, og Holberg har med denne komedie forsøgt at levere et partsindlæg, samtidig med at han rejste det interessante spørgsmål, om maskering kan løsne op for normer og facader i dagligdagen.