To hovedspor i komedierne – det klassiske teater og commedia dell’arte
I komedierne er der to helt afgørende inspirationskilder. Det ene spor er den tradition, der udspringer af det antikke teater. Det var det teater, som Molière havde udviklet til sin moderne form i Frankrig. Det andet spor var det, som Holberg lærte at kende gennem sit møde med den italienske commedia dell’arte-tradition.
Det klassiske teater
Fortællingens komposition
Den græske filosof Aristoteles (ca. 384-322 f.Kr.) skrev om, hvordan man skaber sammenhængende fortællinger.
Berømte er Aristoteles’ ord om, hvad en historie kræver for at hænge sammen i en helhed:
"Et ’hele’ er, hvad der har en begyndelse, en midte og en slutning. En ’begyndelse’ er, hvad der ikke med nødvendighed selv kommer efter noget andet, men efter hvilket der naturligt er eller indfinder sig noget andet. En ’slutning’ er omvendt, hvad der naturligt selv kommer efter noget andet, enten med nødvendighed eller for det meste, men efter hvilket der intet andet er. En ’midte’ er, hvad der både selv kommer efter noget andet, og efter hvilket der er noget andet. Altså bør velsammensatte plot hverken begynde eller slutte et tilfældigt sted, men gøre brug af de nævnte grundformer."
Aristoteles: Poetikken, oversat af Niels Henningsen, Det lille Forlag (2004)
I forhold til teatret blev tanken om begyndelse, midte og slutning forbundet med en dramatisk spændingskurve, som beskriver, hvordan et teaterstykke bør udvikle sig. Teaterstykket skulle inddeles i enten tre eller fem akter.
Første akt kaldes eksposition eller anlæg, hvor komediens emne og konfliktstof lægges frem. I andet akt præsenteres konflikten, og interesserne stilles op over for hinanden. I tredje akt indtræffer krisen eller peripetien, som er et pludseligt omslag af skæbnen, der rummer konflikternes højdepunkt. I fjerde akt følger krisen eller omsvinget. I femte akt kommer katastrofen eller løsningen, hvor konflikten bringes til ro på et harmonisk grundlag. Anden og fjerde akt er overgangsfaser.
De tre enheder
Aristoteles formulerede også krav om de tre enheder:
- Første krav var kravet om tidens enhed, der foreskriver, at stykket skulle foregå inden for 24 timer.
- For det andet opstillede han kravet om stedets enhed, som tilsiger, at handlingen skal foregå på ét sted.
- For det tredje opstillede han kravet om handlingens enhed. Hovedhandlingen er det, som et teaterstykke samler sig om. Bihandlingerne er klart underordnede og tager ofte form af parallelhandlinger blandt fx tjenestefolkene.
Underordnede krav til handlingen
Scenen må aldrig stå tom, og de enkelte scener skal bindes sammen. Eksempelvis kan en person sige følgende som bindeled: "Men der ser jeg dem komme". Handlingen skal endvidere forberedes. En biperson kan fortælle publikum intrigen på forhånd.
Commedia dell’arte
Commedia dell’arte-traditionen fik sammen med det klassiske teater afgørende betydning for Holbergs komedier.
Commedia dell’arte er en teaterform, som blev udviklet i middelalderens Italien. I modsætning til det klassiske teater er det meget friere i sin udtryksform og dyrker det improviserede. Formen blev udviklet af omrejsende teatertrupper, der ofte fremførte deres stykker i forbindelse med karnevaller eller på markedspladser.
Skuespillerne havde faste roller, men spillede i øvrigt uden et fast manuskript. Temaerne går ligesom karaktererne igen: Rollerne vendes ofte på hovedet, hvor den underlegne narrer den hovmodige. Ofte udspiller konflikterne sig omkring emner som kærlighed, sex, magt og penge. På den måde var der plads til, at skuespillerne med deres faste roller kunne improvisere og variere stykket i forhold til det publikum, de stod over for.
Commedia dell’arte-traditionen er meget mere folkelig end det klassiske teater. Ofte trækker karaktererne simple, brovtende, vulgære og seksuelle udtryk frem for at tilfredsstille publikum, og ofte anvender commedia dell’arte-skuespillerne andre udtryksformer på samme måde som gøglere. De spiller musik, danser, jonglerer med bolde og laver andre artisterier.
I gadeteatret har publikum ikke nødvendigvis betalt for eller valgt at se stykket. Således er publikum ikke nødvendigvis lige så motiverede for at se teaterstykket som i et indendørs teater. For skuespillerne er det derfor vigtigt at kunne improvisere og eventuelt lave direkte henvendelser til publikum.
Publikumshenvendelserne i commedia dell’arte-traditionen minder om den måde, stand up-komikere i dag improviserer og går i dialog med publikum på. Pantomimeteatret i Tivoli opfører deres mimestykker med faste karakterer fra den italienske commedia dell’arte-tradition. Harlekin, Columbine og Leander er eksempler på de faste typer. I Tivolis danske version er der imidlertid ingen forbindelse med publikum, og alle de mest vulgære sider af det folkelige italienske teater er fraværende.