Et hårdt liv på landet
Holberg skrev om bønder og landbrug i mange af sine værker, og han var selv godsejer i de sidste 14 år af sit liv. Han kendte altså til og var optaget af det, der skete på landet, og han blev derfor et væsentligt vidne til samtidens sociale forhold uden for byerne. Af stor betydning for hans engagement var en kritisk bog om de elendige og slavelignende forhold i Danmark skrevet af den tidligere engelske ambassadør Robert Molesworth (1656-1725).
I 1700-tallet boede omkring 80 % af den danske befolkning på landet. Ved indgangen til århundredet ejede godsejerne 2/3 af jorden, mens de i 1780 sad på 3/4. I alt ejede ca. 700 godser 60.000 fæstegårde. Godsejeren havde både ejendomsretten og tugtelsesretten. Blandt hans straffemetoder var prygl, hundehullet, halsjern og træhesten.
Det var altså ikke nemt at være fæstebonde. Sædvanligvis lejede han en gård på livstid. Ved lejens start betalte han indfæstning (indskud), og hvert år betalte han landgilde (årsafgift). Bønderne på Sjælland, Falster, Lolland og Møn var primært fæstebønder, mens de længere vestpå ofte var selvejende bønder.
Under fæstebønderne – og ofte overset – befandt husmændene og landarbejderne sig. De måtte slide på fæstebøndernes og godsejernes jorder for at klare dagen og vejen. Og livet på landet var hårdt: 20-25 % af børnene døde, inden de var et år gamle, og 10 % døde, inden fødselsårgangen blev 10 år. Sult og sygdomme ramte befolkningen hårdt. Et foldudbytte på 3-4 var normalt. Dvs. at man fik det, man såede, igen 3-4 gange.
I den øvre del af kredsløbet finder vi proprietærerne. De kunne gøre deres hovedgårde skattefri, hvis de nåede op på 200 tønder hartkorn. Hartkorn var et tal for landbrugsjordens værdi beregnet ud fra ydeevne og areal. Nåede man op på 1.000 tønder hartkorn, kunne man også blive baron. Det var lige præcis det, Holberg blev. Men allerøverst i hierarkiet sad greverne. Greve kunne man blive, hvis man nåede op 2.500 tønder hartkorn.
Store omvæltninger i landbruget
I 1700-tallet skete der store omvæltninger i landbruget. Frederik 4. indførte forordningen om landmilitsen i 1701. Han ville skabe en hær af bønder, som kunne deltage i forsvaret af landet mod de tilbagevendende svenske angreb. 15.000 mand, hvilket svarer til én for hver fjerde gård, blev indkaldt til ugentlige øvelser. For at afbøde byrden ved landmilitsen ophævede kongen i 1702 det såkaldte vornedskab, som havde bestået siden middelalderen og havde tvunget bønderne til at blive på godsejernes gårde. I 1733 indførte Christian 6. imidlertid stavnsbåndet, der igen tvang bønderne til at blive på det gods eller den herregård, hvor de var født.
I løbet af 1700-tallet spredte oplysningstidens ideer om frihed og nye dyrkningsformer sig, og stavnsbåndet blev endeligt ophævet i 1788. Man gjorde også op med fæstevæsnet, og bønderne fik mulighed for at overtage den jord, de dyrkede. På samme måde blev landsbyfællesskabet ophævet med landboreformernes udstykning af jorderne.
Holberg viser vrangen frem
Det var i den tidlige fase af denne udvikling, at Holberg skrev. Hans værk fik betydning for, hvordan Danmark kom til at udvikle sig. Ikke at han formulerede reformideerne eller havde et billede af den frihed, som århundredet ville bringe. Når Holberg fik stor betydning for samfundets udvikling, var det, fordi han førte bonden ind på scenen. Og fordi han skabte et fælles sprog til at tale om de udfordringer, det danske samfund stod over for (se eventuelt afsnittet om Borgerlig offentlighed).
Dette ser man fx i Jeppe på Bjerget, hvor Holberg som forlæg brugte en historie, han havde fundet beskrevet i Jakob Bidermanns (1578-1639) roman Utopia (1640). Bidermann lader to personer fortælle, at de har hørt en historie om en bonde, der er havnet i herremandens seng. Holberg tog historien til sig og lavede den til et teaterstykke. I Holbergs udgave bliver Jeppe hovedpersonen. Nok er det baronen, som får lov til at give den sidste moralske påmindelse til publikum, men forudsætningen for, at komedien fungerer, er, at vi som tilskuere identificerer os med Jeppe. Og når Holberg har tegnet sit originale og helstøbte portræt af Jeppe i komedien, udfordrer han, hvor tilskuerens sympati ligger. Netop dette er en af stykkets store styrker. Se også opgaven om, hvordan Jeppe på Bjerget er blevet fortolket gennem tiden, nedenfor.
Også Erasmus Montanus, en anden af Holbergs meget berømte komedier, foregår i et bondesamfund. Her kommer den studerede søn hjem til landsbyen for at mødes med sine forældre, sin forlovede og sine svigerforældre. Et kolossalt sammenstød mellem sønnens storbyskrydende manerer og landsbyens jævne hverdagslogik får det hele til at slå gnister. I komedien udfordrer Erasmus bøndernes verdensbillede. Han gør det ikke, fordi han ønsker at gøre dem klogere, eller for at gøre deres liv bedre. For Erasmus udvikler legen med ordene sig til et spil om magten. I slutningen på komedien må den arrogante Erasmus afsværge det, som er sandt, fordi han mangler evnen til at forstå det, som er nyttigt.
I andre komedier lader Holberg også bønder træde ind på scenen. I Den pantsatte bondedreng og i Den ellevte juni gør komedierne entydigt grin med bønderne. Her behandler Holberg sammenstødet mellem by og land, og stykkerne har karakter af satire.