Fra reformation til maskerader
Holbergs forhold til religionen er et interessant, men også kompliceret emne. Holberg skrev en del om religion i sit forfatterskab, men han levede på et tidspunkt, hvor alle skrifter var underlagt censur. Særligt to forhold var det farligt at udtale sig om: den enevældige konge og religionen.
Med den protestantiske reformation i 1536 kom der et opgør med de katolske autoriteter. Martin Luther (1483-1546) ønskede at betone det personlige trosforhold. Samtidig betød reformationen, at kongen blev kirkens overhoved, og kirken blev herefter genstand for stadig stærkere central styring og kontrol. Under Christian 4. kulminerede antallet af heksebrændinger. Efter enevældens indførelse i 1660 blev kongens greb om kirken styrket yderligere. 33 år senere, i 1693, blev den sidste heks imidlertid brændt på bålet. Herefter var ortodoksien (den strenge rettroenhed) på tilbagetog, og det blev muligt i en periode at tale og handle mere frit. Med Frederik 4. (regerede 1699-1730) ved magten vandt maskeraderne og teatrene frem. Det var dog en stakket frist, for med Christian 6.s magtovertagelse i 1730 var det slut med fornøjelserne. Fra Tyskland var kongeparret blevet optaget af den indadvendte og stærkt moralske bevægelse pietismen, som derfor blev fremherskende i Danmark.
Julestuer og maskerader var blevet forbudt, allerede før teatrene blev lukket, og skuespillere og gøglere fik nu forbud mod at rejse ind i landet. Hertil kom en lang række forordninger, der skulle stoppe det, der i den pietistiske enevældes opfattelse var ukontrollabel munterhed. I 1735 fik arbejdsgiverne pligt til at sørge for, at tjenestefolkene gik i kirke om søndagen. Året efter blev der indført tvungen konfirmation med eksamen i kristendomskundskab. Bestod man ikke prøven, kunne man hverken blive gift eller rejse fra sin hjemstavn. Man kunne ikke få en anbefaling af sin herre, og ens børn kunne ikke blive optaget i håndværkerlavene.
Da Christian 6. døde i 1746, trak den nye konge, Frederik 5., en lang række af pietismens moralbud tilbage. Først fik teatrene lov til at spille igen, og kort tid efter blev der afholdt storslåede maskerader på kongens slot.
Midt i en brydningstid
Holberg levede således i en religiøs brydningstid. Han var ni år, da den sidste heks blev brændt, og han kom som 18-årig til København, efter at Frederik 4. havde sat sig på tronen. Da Holberg var 38 år gammel, var han kraftigt medvirkende til teatrets opblomstring for blot at opleve, at teatret blev forbudt, da han var 46. Da vindene vendte efter Christian 6.s død, var Holberg 62 år gammel, og han var en af initiativtagerne til, at der igen blev rejst en teaterscene.
For Holberg var særligt moralfilosofien interessant, idet han mente, at den kunne bruges til at få indbyggerne i riget til at handle i overensstemmelse med statens interesser. Holberg syntes, det var lige så oplagt at bruge fornuften som grundlag for at finde ud af, hvad det rigtige var, som det var at slå op i Bibelen. Evnen til at ræsonnere fornuftigt om moralske, politiske og religiøse emner skulle forbindes med tolerance over for anderledes troende.
Holberg var ikke noget udpræget religiøst gemyt, men han var levende optaget af de diskussioner, der rørte sig i det store udland. Selv om Holberg var forsigtig, oplevede han flere gange at befinde sig på grænsen af, hvad censuren tillod.
Holbergs stærkt satiriske roman Niels Klim fra 1741, som bliver behandlet nedenfor, slap med nød og næppe gennem censuren. At Holberg var mærket af dette, fremgår bl.a. af hans Tredje Levnedsbrev fra 1743 (jf. nedenfor).
Holberg havde en grundlæggende nysgerrighed over for bibelkritikken. Han havde indledt sit forfatterskab som historiker, og under sin store rejse til Frankrig og Italien (1714-1716) blev han optaget af Pierre Bayles (1647-1706) kontroversielle leksikon Dictionnaire Historique et Critique (Historisk og kritisk ordbog), 1695-1697, der bl.a. nøgternt og kritisk gennemgik bibelhistorien for at skille kendsgerningerne fra det opdigtede gennem kritiske studier af kildematerialet.
Holberg var samtidig også optaget af det såkaldte teodicéproblem. Problemet var blevet formuleret af Pierre Bayle, men fik sit navn af den tyske filosof Gottfried Wilhelm Leibniz (1646-1716): Hvordan kan det være, at der er lidelse i verden, når Gud er almægtig og algod? Leibniz søgte med fornuften som instrument at forklare religionen. Ville projektet lykkes, håbede han at skabe verdensfred. Leibniz svarede, at Gud er almægtig, og da Jorden ikke er identisk med Gud, er det forklaringen på, at alt ikke er perfekt. Vi lever i den bedste af alle verdener.
Holberg ville ikke give noget svar, men mente her som i en række andre religiøst besværlige sager, at man stod sig bedst ved at acceptere, at man ikke kan forklare alt.
Et tredje eksempel på Holbergs internationale orientering er hans interesse for den franske filosof Montesquieu (1689-1755) og hans tanker om religionsfrihed og tolerance. Holberg var helt på linje med Montesquieu, som gik ind for, at kirken og kristendommen skulle underordnes staten. Han var så optaget af Montesquieus ideer, at han overvejede at oversætte de dele af Montesquieus De l'Esprit des Lois (1748, da. Om Lovenes Natur og Aarsag, 1770-1771, Om Lovenes ånd, 1998), som handlede om religionen. I Epistel 520 indledte Holberg projektet, men fuldførte det aldrig. I en række andre epistler diskuterer Holberg Montesquieus ideer. I Epistel 515 (jf. nedenfor) behandler Holberg sit syn på forholdet mellem religion og stat.
Religionen i komedierne
Holberg havde et skarpt øje for det, som han anså for at være tåbelige træk i folketroen. Her omtales i korthed et par eksempler fra komedierne.
I komedien Uden hoved og hale, der blev opført første gang i 1725, tog Holberg fat på forholdet mellem tro, overtro og vantro. Tre brødre repræsenterer hver især de tre standpunkter. Eleonora er forlovet med den ikketroende bror Leander, og hans religiøse ligegyldighed bekymrer hende. Modsat står den overtroiske bror Roland. I midten står den besindige bror Ovidius, der søger at hjælpe Eleonora med at mane brødrene til besindighed. Gennem en række forviklinger og omvendelser ender det til sidst lykkeligt med, at alle besinder sig og søger ind mod den gyldne middelvej.
I Hekseri eller blind alarm, der blev skrevet allerede i 1723 (men først opført i 1742 i Hamborg), skildrer Holberg, hvordan religiøs overtro i Thisted truer enhver orden. I komedien anklages Leander for at mane fanden frem. Rygterne løber gennem byen, og overalt vækker det gevaldigt postyr. Lige dele håb og frygt følger rygterne. En vil have Leander til at udpege en tyv, mens en kvinde vil have ham til at give hende jomfrudommen igen. Leanders fjender vil have ham hængt. Sjovt nok er Leanders fjender identiske med en række karakterer fra Holbergs andre komedier – den vægelsindede Lucretia, Jean de France og Herman von Bremen fra Den politiske kandestøber optræder. En enkelt virkelig person får også lov at optræde, nemlig Holbergs rival i den københavnske teaterverden, von Qvoten. Efter en række forviklinger ender det med en retssag, hvor det lykkes Leander at mane misforståelserne i jorden. Derved klarer han frisag.
Komedien er henlagt til Thisted, hvor der 30 år tidligere havde fundet en virkelig hekseproces sted, og en kvinde blev dømt til bålet men endte med at blive benådet. Holberg gør i komedien på én gang grin med hekseforfølgelserne og med den kritik, hans komedier blev udsat for.
Holberg var meget optaget af de ideer, som de franske filosoffer formulerede, men han var ikke villig til at gå så langt, som de gjorde i den store franske encyklopædi, der begyndte at udkomme i 1751. Her hed det, at ”fornuften er for filosoffen, hvad nåden er for den kristne”. I stedet søgte han forsonende den gyldne middelvej mellem tro og fornuft, og Holberg, som afviste den klare stillingtagen, betonede behovet for tolerance.
Niels Klim (1741)
I 1741 udgav Holberg sin roman Niels Klim på latin i Leipzig. Når Holberg lod romanen udkomme på latin, var det af flere grunde. For det første søgte han at nå et større publikum, og for det andet behandlede han emner, som var på grænsen af, hvad der kunne skrives offentligt. I eftertiden er romanen blevet genudgivet mange gange, og ofte er udgivelsen blevet fulgt af illustrationer.
I romanen kommer hovedpersonen Niels Klim hjem til Bergen efter at have læst på universitetet i København. I Bergen falder Klim ned i et hul i Jorden. Faldet fører ham til en planet i Jordens indre. Planeten er beboet af træer, der har mange træk til fælles med menneskene på Jordens overflade. Klim undrer sig over og beskriver forhold i de lande, han møder. I det første land, Potu, er træerne langsomme og besindige. Træerne har ingen forståelse for Klims hurtighed. De finder ham overfladisk og gør ham til en slags postbud. På den måde kommer Klim rundt på planeten, hvor han møder indbyggerne, der alle har forskellige sære egenskaber.
Se også siden Romanen, hvor Niels Klim behandles mere indgående.